photo-1524088484081-4ca7e08e3e19.jpg

Missfall

Ett missfall definieras som den spontana förlusten av en graviditet före den tjugonde graviditetsveckan. Återkommande missfall är när missfall inträffar mer än tre gånger i följd. Tyvärr är missfall en vanlig händelse. Forskning visar att mellan en fjärdedel och hälften av alla graviditer leder till missfall. Det inträffar så tidigt i befruktningen att en kvinna kanske inte ens vet om att hon varit gravid eftersom hon inte fått utebliven mens.

Det betyder inte att en missfall (eller till och med två) kommer att leda till att paret aldrig kommer att kunna få ett barn.

OLIKA ORSAKER SOM KAN LEDA TILL MISSFALL:

Genetiska avvikelser
Kromosomavvikelser från modern, fadern eller båda kan leda till missfall i minst 50-60% av alla missfall i första trimestern, vilket gör det till den vanligaste orsaken.

Ålder
Äldre kvinnor är mer benägna att ha ägg med kromosomala avvikelser, vilket är en vanlig orsak till missfall.

Anatomiska avvikelser
Den vanligaste anatomiska avvikelsen är en missbildad livmoder - speciellt en väggskilje i livmodern. Myom eller polyper i livmodern är också förknippade med missfall, men de kan avlägsnas kirurgiskt.

Immunologiska faktorer
Moderkaks insufficiens och missfall kan vara resultatet av onormal blodkoagulation. Vanliga orsaker till onormal blodkoagulation är antifosfolipid antikroppsyndrom eller lupus antikoagulant.

Endokrina besvär
Chansen för missfall ökar när hormonerna inte är i balans, särskilt de som är associerade med sköldkörtelsjukdom och hypofysproblem.

Behandling för missfall beror helt på resultaten av våra initiala fertilitetsbedömningar. På Eliva Clinic har lång erfarenhet av missfalls utredningar och behandlingar.

Kontakta oss